Door gebruik te maken van mmm in vertrouwen voldoen zelfstandig ondernemers en franchisenemers in de retail op eenvoudige wijze aan de huidige en aankomende wetgeving als het gaat om ongewenst gedrag, misstanden en klachten van medewerkers. De inzet van mmm in vertrouwen is voor ondernemers vooralsnog kosteloos.
Werkgevers hebben een aantal verplichtingen met betrekking tot de aanpak van ongewenst gedrag, het faciliteren van klokkenluiders en de behandeling van klachten van medewerkers.
Deze verplichtingen komen onder andere voort uit de Arbowet. De Arbeidsinspectie kan dan ook controleren, en zo nodig beboeten, als een en ander niet goed geregeld is. Bij de opzet van mmm in vertrouwen is ook al rekening gehouden met nog te verwachten wetgeving.
Niet alle vragen
Medewerkers hoeven zich niet langer af te vragen waar zij terecht moeten voor een gesprek met een vertrouwenspersoon of het melden van een misstand. Daarbij geldt een belangrijke voorwaarde: als het gaat om het eigen functioneren van de medewerker, de werktijdplanning en dergelijke, dan is dat geen zaak voor mmm in vertrouwen. Die zaken moeten gewoon met de direct leidinggevende worden besproken.
Aanmelden niet nodig
Ondernemers die mmm in vertrouwen willen inschakelen, hoeven zich niet vooraf aan te melden. Het bekendmaken van de contactgegevens van mmm in vertrouwen aan de medewerkers is voldoende.
Meer informatie
Meer informatie is te vinden op www.mmmlekkerwerken.nl en www.vakcentrum.nl.