Een terugblik op enkele favoriete momenten uit de rijke geschiedenis:
1944:
Mattel wordt opgericht door Ruth en Elliot Handler en Harold “Matt” Mason in een omgebouwde garage en heette oorspronkelijk Mattel Creations. Het bedrijf verkocht Lucite poppenmeubels.
1947:
De Uke-A-Doodle wordt gelanceerd als Mattels eerste grote hit.
1950:
De Magic 8-Ball wordt uitgebracht.
1959:
Barbie wordt geboren op 8 maart 1959.
1960:
De Rock-a-Stack werd geïntroduceerd om kinderen te leren en te helpen bij het ontwikkelen van hun coördinatie en dieptezicht te ontwikkelen.
1961:
Mattel lanceert het eerste Barbie Dreamhouse. Ken wordt geïntroduceerd als vriendje voor Barbie.
1968:
Hot Wheels wordt gelanceerd.
1971:
UNO wordt uitgevonden door Merle Robbins, een kapper uit Ohio.
1978:
Mattel Children's Foundation wordt opgericht met een visie om een verschil te maken in het leven van kinderen en gezinnen die ons het meest nodig hebben over de hele wereld. Sindsdien heeft de Foundation duizenden organisaties en miljoenen kinderen en families ondersteund.
1980:
Dolls of the World debuteert met mode die wereldwijde culturen uitbeeldt.
1982:
Lancering Masters of the Universe-speelgoed.
1985:
De reclamecampagne “We girls can do anything” gaat van start met de lancering van Dag-tot-nacht Barbie die het glazen plafond als CEO doorbreekt.
1986:
Barbie voegt zich bij de lijst van Amerikaanse iconen geschilderd door Andy Warhol.
1989:
Thomas & Friends maakt zijn Amerikaanse debuut op PBS.
1989:
De wereld ontmoet Polly Pocket. Met haar lengte van 1 inch leeft ze in een heel eigen miniatuurwereld. In elk klein doosje zit een hele wereld die wacht om ontdekt te worden!
1989:
Mattel lanceert “Mattel Kids Care Too”, een nationale inzamelingsactie waarbij kinderen worden aangemoedigd hun favoriete speelgoed te doneren op meer dan 9000 deelnemende evenementen.
1990:
Barbie Summit wordt gehouden waar kinderen uit 30 landen discussiëren over vrijheid en vrede. Er werden speciaal ontworpen poppen gemaakt om een Barbie Fonds te steunen dat geld verdeelde onder goede doelen naar keuze van de kinderen.
1992:
Barbie stelt zich kandidaat voor het presidentschap van de VS (ze zal zich in totaal vijf keer kandidaat stellen).
1993:
Mattel neemt Fisher-Price over.
1998:
Mattel schenkt $25 miljoen aan UCLA voor de wederopbouw van het kinderziekenhuis en hernoemt het tot Mattel Children's Hospital at UCLA.
2001:
Mattel neemt Pictionary, Inc. over.
2005:
Mattel werkt samen met de Special Olympics.
2010:
Monster High wordt geïntroduceerd.
2012:
De Mattel Children's Foundation werkt samen met het Barbie-merk om Ella, Friend of Barbie-poppen te creëren om te doneren aan organisaties die werken met kinderen die haarverlies hebben door medische aandoeningen.
2018:
Barbie kondigt de oprichting aan van het Dream Gap Project, een meerjarig wereldwijd initiatief dat het bewustzijn vergroot van factoren die meisjes ervan weerhouden hun volledige potentieel te bereiken.
2018:
De Mattel Children's Foundation lanceert de 1e jaarlijkse Global Day of Play.
2021:
Mattel lanceert het nieuwe speelgoed terugnameprogramma, genaamd PlayBack. Het is bedoeld om materialen terug te winnen en te hergebruiken om tegen 2030 100% gerecycled plastic te bereiken door gezinnen uit te nodigen hun oude speelgoed in te ruilen.
2022:
Barbie Fashionistas pop met gehoorapparaat wordt gelanceerd.
2023:
Barbie The Movie draait in de bioscoop.
2023:
Barbie Fashionistas pop met Down Syndroom wordt gelanceerd.
2024:
Mattel herlanceert Barney de paarse dinosaurus voor een nieuwe generatie via televisie, film en YouTube-content, maar ook muziek en een volledig assortiment kinderproducten, waaronder speelgoed, boeken, kleding en meer.